تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
عدم تاسیس اداره کل راهداری لارستان تبعیضی که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند
11 ارديبهشت 1398   16:29:05 |  گفت و گو > 
عدم تاسیس اداره کل راهداری لارستان تبعیضی که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند

این مطلب در روز ۱۰ مهر ۹۷ روی خروجی سایت عصر لارستان قرار گرفته است. در آن زمان بحث ارتقای اداره راهداری لارستان به اداره کل و تنزل اداره کل راه و شهرسازی لارستان به مدیریت مطرح بود و درست در همان روزها رئیس مجلس به دعوت نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی به لار آمد. از آن روزها بیش از ۸ ماه گذشته و در این مدت اغلب پروژه های راه و شهرسازی لارستان متوقف بوده و موضوع ارتقا و تنزل ادارات راه و راهداری نیز همچنان مسکوت است. بازخوانی این مطلب را به خوانندگان عصر لارستان پیشنهاد می کنیم.

همانطور که در خبرهاخوانده اید امام جمعه لار در خطبه نماز جمعه گذشته خود از توقف روند تغییر سازمانی اداره کل راه و شهرسازی لارستان خبر داد. موضوع داغ تغییرات این اداره کلِ باسابقه لارستان به همراه سفر اخیر علی لاریجانی به لارستان باعث شد تا پیش از دهه محرم گفت و گوی کوتاهی با دکتر کاظم رحیمی نژاد فعال اجتماعی رسانه ای و مدیر تشکل لارستان بیدار داشته باشیم چراکه وی در همان ایام به همراه تعدادی از معتمدان با مراجعه به فرمانداری وِیژه لارستان نسبت به این تغییرات معترض شدند.
 
از رحیمی نژاد همواره به عنوان منتقد عملکرد نماینده مردم لارستان، خنج و گراش نیز یاد می شود و همین امر باعث شد پس از پاسخ دکتر جعفرپور به پرسش های مطرح شده درباره دستاوردهای سفر لاریجانی به لار که  دلایل منتقدانِ روند و برنامه ریزی های این سفر را نیز از وی بپرسیم.
 
در هفته های اخیر موضوع تاسیس اداره کل راهداری و حمل و نقل لارستان و تنزل اداره کل راه و شهرسازی لارستان به مدیریتِ مستقل مطرح شد و شاهدموضع گیری صریح شما و تشکل لارستان بیدار در این خصوص بودیم. تحلیل شما در این مورد چیست؟
در خصوص تاسیس اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لارستان و تنزل اداره کل راه و شهرسازی لارستان به مدیریت مستقل باید یاد آور شوم که از چند سال قبل طرح تاسیس اداره کل راهداری در سراسر کشور درحوزه هایی که اداره کل راه و شهرسازی در آنجا مستقر است اجرا شده و این امر تا امروز استثنا نداشته حتی در شهرستانی مثل جیرفت که مرکز استان هم نیست این کار انجام شده است.
 
حال در کمال تعجب می بینیم که در مورد لارستان استثناء قائل شده اند و تاسیس اداره کل راهداری را با تنزل اداره کل راه و شهرسازی همراه کرده اند. جالب تر اینکه پس از مخالفت افکار عمومی با این موضوعزمزمه هایی از سوی اطرافیان نماینده لارستان در مجلس شنیده می شود که به نقل از ایشان می گویند اگر این وضعیت را نپذیریم به ضررمان می شود چرا که اداره کل راهداری زیر مجموعه های مهمی خواهد داشت که از مزایای آن محروم می شویم!
 
سوال من از آقای نماینده و آن چند نفری که این حرف را می زنند این است که چرا وارد این بازی می شوید؟ چرا متوجه نیستید که لارستان مانند همه کشور باید دو اداره کل را با هم داشه باشد؟ چرا ما باید اداره کل راهداری را به شرط تنزل اداره راه و شهرسازی داشته باشیم؟ واقعا درک این موضوع اینقدر مشکل است؟ آقایان در زمین رقبای لارستان دارند بازی می کنند. امیدوارم این کارشان از روی تحلیل غلط باشد و چیز دیگری پشت پرده نباشد.
 
همه ما لازم است بر روی حق لارستان، خنج، گراش، مهر و لامرد برای داشتن دو اداره کل تاکید و ایستادگی کنیم و به کمتر از آن رضایت ندهیم. همانطور که در یک نامه سرگشاده نیز اشاره کردم تا زمان طی تشریفات قانونی اداره کل راه و شهرسازی لارستان به صورت قبل به کار خود ادامهمی دهد و پس از طی مراحل قانونی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز به آن اضافه می شود.
 
اجازه بدهید یک پیش بینی هم بکنم.پیش بینی من این است که اگر ما به کمتر از دو اداره کل رضایت ندهیم همان کسانی که سناریوی تنزل اداره کل راه و شهرسازی لارستان را رقم زده اند خواهند گفت اداره کل راهداری لارستان در شهرستان دیگری مستقر شود. از الان به همه این آقایانِ پیدا و پنهان عرض می کنم وارد این بازی نشوند که عواقب خوبی برایشان ندارد.
 
پس در مجموع سه پلان طراحان تنزل اداره کل راه و شهرسازی لارستان را عرض می کنم: اول تنزل اداره کل راه و شهرسازی و تاسیس اداره کل راهداری که دیدند با مخالفت عمومی روبرو شد. دوم ادامه وضعیت پیشین یعنی اداره کل راه و شهرسازی بدون اداره کل راهداری که این هم تبعیض بی دلیلی است که به جنوب فارس تحمیل می شود. پلان سوم در صورت پافشاری مردم و مسئولان بر حق جنوب فارس مبنی بر تاسیس دو اداره کل، تاسیس اداره کل راهداری در جایی غیر از لارستان است، که مسئولان ما نباید هیچ کدام را بپذیرند چرا که تبعیضی آشکار و بی دلیل محسوب می شود.
 
چند وقت پیش آقای علی لاریجانی رئیس مجلس به لارستان سفری داشتند؛برنامه های این سفر با حواشی زیادی همراه بود و شما از منتقدین این سفر بودید. دلیل موضع گیری شما چیست؟
سفر مسئولان کشوری به شهرستان به طور کلی مثبت ارزیابی می شود و قاعدتا کسی نباید با اصل این موضوع مشکلی داشته باشد اما بحث در مورد برنامه های پیدا و پنهان! مورد ادعای این سفر است. در نوشته ای که به عنوان مصاحبه از آقای جعفرپور منتشر شد ایشان گفته اند ریاست مجلس نقشتعیین کننده ای در مصوبات مجلس و قوانین مورد نیاز کشور دارند و در جای دیگر گفته اند که آقای لاریجانی برای تکمیل باند دوم جاده لار- جهرم و لار- بندرعباس به صورت مکتوب به وزیر راه و شهرسازی دستور مساعدتداده اند و مطالبی از این قبیل...
 
ببینید بخش اول صحبت ایشان درست است و بخش دوم خیر. رئیس مجلس نقشتعیین کننده ای در مصوبات و قوانین دارند و حتی می توانند مصوبات دولت را غیر قانونی اعلام کنند. مثلا آقای لاریجانی در مرداد ۹۲نامه ای به آقای روحانی نوشتند و دو اداره کل کشاورزی و صنعت و معدن که در دولت احمدی نژاد برای لارستان تصویب شده بود را ملغی اعلام کردند. در واقع ترکش اختلافات آقای لاریجانی و آقای احمدی نژاد که همگان از آن با خبرند به مردم محروم لارستان خورد.
 
آقای لاریجانی همچنین می توانند اگر دولت مصوبه ای را اجرا نمی کند تذکر کتبی بدهند. مثلا در مود تاسیس دو اداره کل راهداری و راه و شهرسازی در لاستان که مورد تبعیض قرار گرفته ایم ایشان می توانند به دولت نامه بنویسند و دلیل این تبعبض یا تاخیر را جویا شوند.
 
آیا آقای لاریجانی حاضر است از کسوت ریاست مجلس برای مردم لارستان چنین خدمتی انجام دهد؟ اگر این کار را انجام دادند و در مورد دو اداره کلی که شخص خودشان از لارستان گرفتند و موضوع راه و شهرسازی به دولت نامه نوشتند بنده باور می کنم که در عمل دستاوردی داشته ایم وگرنه ایشان در مقامی نیستند که برای اختصاص بودجه به پروژه های راه لارستان دستوری به وزیر بدهند و این گونه اظهارات آقای جعفرپور دست کم گرفتن مخاطب لارستانی است.
 
کلا شما راه حل درست و اصولی استفاده از اینگونه برنامه ها را چطور می دانید؟
به نظرم برنامه ها باید با ادعاها همخوانی داشته باشد. می شد به جای چند جلسه و بازدید کلیشه ای با توجه به مطالبات مردم و خیرین برنامه را تنظیم کرد. آقای لاریجانی چهره سیاسی هستند و نه مذهبی؛ و مناسبتی ندارد جلسات خیرین حسینی و علمای شیعه و سنی با سخنرانی ایشان باشد. ممکن است گفته شود می خواستیم از فرصت حضور ایشان در لارستان برای شرکت در این جلسات هم استفاده شود. پاسخ این است که در عمل شرکت در این جلسات عمده وقت سفر ایشان را گرفت. سوال این است که از این جلسات چه پیامی می خواهید به آقای لاریجانی یا علمای اهل سنت و شیعه و خیرین حسینی بدهید؟ به مردم حق بدهید که اهداف سیاسی و جناحی شما را در پشت این تحرکات ببینند.
 
وانگهی ما دیدیم که از پروژه خیرینی که دانشکده علوم پزشکی را می سازند بازدید نشد و به گشتی با اتومبیل قناعت شد حال آنکه این خیرین قصد داشتند در مورد مشکلات ساخت این پروژه با رئیس مجلس صحبت کنند و کمترین قدردانی یک بازدید خشک و خالی بود. اما از این پروژه عظیم مردمی بازدید نشد و در عوض از یک پروژه خصوصی متعلق به اطرافیان نماینده مجلس بازدید شد. خیرین هم بیانیه دادند و از ساخت دانشکده اعلام انصراف کردند. این هم دستاورد آقایان! ببینید این کارها با ادعاها همخوانی ندارد. بازدید از بازار تاریخی قیصریه که سال هاست برای ثبت جهانی آن دارد تلاش می شود از برنامه ها حذف می شود. به پروژه های خیر ساز مردمی توجه نمی شود. آنگاه رئیس مجلس را برای بازدید پروژه خصوصی اطرافیان خودشانمی برند. به نظرم می شد اولویت بندی کرد و بر اساس مطالبات منطقه چند جلسه و بازدید مفید و عام المنفعه را ترتیب داد. کاری که متاسفانه انجام نشد.
 
به عنوان پرسش آخر چشم انداز توسعه لارستان، خنج و گراش را در مقایسه با شهرستان های مشابه و همجوار چطور ارزیابی می کنید؟
برای توسعه باید تعریف و تصویر نسبتا روشنی از وضعیت گذشته، حال و وضعیت آرمانی داشت و افرادی که بتوانند برنامه راهبردی توسعه را اجرا کنند باید شناسایی و یا پرورش داد. در شهرستان های مشابه ما از دهه های قبل این موضوع به عمل درآمده اما در لارستان نه اینکه چنین خواستی نباشد اما در عمل لارستان نتواسته نیروهایش را حول محور توسعه منطقه متحد کند. باز هم نه اینکه نیروهای کارآمدی نداشته باشد؛ داشته و دارد اما در یک نقشه راه مشخصی حرکتنمی کنند. گاهی هم افرادی به لارستان تحمیل می شوند که نه تنها نمی توانند ایجاد وحدت کنند حتی خود عامل تفرق هستند.
 
رقبای ما هم در وضعیتی که ما به آن دچاریم بی تاثیر نیستند و غیر مستقیم در حذف و انزوای نیروهای لارستان به دست عوامل پیدا و پنهانشان نقش دارند.
 
علی ای حال ما باید مدل توسعه خودمان را بشناسیم و لزوما نباید چشممان به این باشد که فلان شهرستان فلان امتیاز را گرفت ما هم بگیریم. ممکن است آن امتیاز به درد لارستان نخورد. مدل توسعه ما بر اساس توانایی ها و وضعیت خودمان باید تعریف می شود. در حال حاضر در عمل چنین مدلی پیگیری نمی شود و علاوه بر آن در وضعیتی هستیم که باید مواظب باشیم آنچه را گذشتگان ما به دست آورده اند از دست ندهیم. رجوع کنید به آنچه در این مصاحبه گفته شد.
 
آفتاب لارستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: