تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
آمادگی و قدرت بدنی در کشتی مهم ترین اصل برای قهرمانی است
25 دي 1398   22:43:31 |  گفت و گو > 
آمادگی و قدرت بدنی در کشتی مهم ترین اصل برای قهرمانی است

مشاور عالی هیئت کشتی لارستان گفت: آمادگی و قدرت بدنی در کشتی مهم ترین اصل برای قهرمانی است.

علی اکبر عسکرپور در گفت و گو با مسئول روابط عمومی هیئت کشتی لارستان با بیان این مطلب تصریح کرد: اگر کشتی گیران دنیایی از فنون را بلد باشند اما قدرت بدنی مناسب و آمادگی برای اجرای آن را نداشته باشند هیچ مشکلی از مشکلات آنها حل نمی شود و این قدرت بدنی در بدل کاری نیز مفید خواهد بود.
 
وی ابزار داشت: امروز علم بدنسازی و قدرت بدنی مناسب حرف اول و آخر دنیای قهرمانی برای کسب مدال های جهانی و المپیک را می زند. این کارشناس کشتی بیان کرد: اگر قهرمانی، دو الی سه فن مناسب را بلد باشد و بتواند آن را با قدرت بدنی خوب اجرا کند در قوانین و شرایط کنونی، قهرمان جهان و المپیک می شود.
 
مشاور عالی هیئت کشتی لارستان با اشاره به اینکه حسن یزدانی از آمادگی و قدرت بدنی مناسب در کنار دستان و پاهای قوی و شرایط روحی خوبی برخوردار است، اظهار داشت: با این روند می توان حداقل چندین مدال با ارزش آسیایی و جهانی و حتی در سطح المپیک برای کشتی کشور به دست آورد.
 
او حتی در یک وزن بالاتر هم می تواند صاحب مدال و سکوی قهرمانی شود که لازمه آنها تنها حفظ شرایط آمادگی است.
 
عسکرپور خطاب به نونهالان و نوجوانان و جوانان جویای نام و افتخار در کشتی استان فارس به ویژه لارستان یادآور شد: به هیچ عنوان بدون مجوز پزشکی از مکمل های غذایی تحت عنوان مکمل های بدنسازی استفاده نکنید.
 
متأسفانه بسیاری از کشتی گیران نسل پایه بدون در نظر گرفتن تبعات جسمی، اقدام به استفاده از مواد نیروزا می کنند که این موضوع علاوه بر اینکه آنها را از مسیر قهرمانی دور می کند، برای سلامتی و آینده ی ورزشی شان نیز مضر است.
 
برترین مربی نونهالان کشور در سال 79 به رعایت اصول تدارکات در زمان تمرینات کشتی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: همه کشتی گیران باید در زمان تمرین حوله کوچک اختصاصی داشته باشند. متأسفانه دیده می شود عده ای از کشتی گیران با تی شرت و پیراهن عرق خودشان را خشک می کنند که این امر یک اقدام غیربهداشتی برای کشتی ما به شمار می رود.
 
وی خطاب به والدین کشتی گیران خردسال و نونهال نیز گفت: همراهی و نظارت بر تمرینات کشتی گیران خوب است اما دخالت در امر آموزش توهین به مربیان است لذا والدین باید از هرگونه دخالت و اظهار نظر فنی در امر آموزش خودداری کنند.
 
مربی سازنده استان فارس و کشور پیرامون مباحث استراحت کشتی گیران نیز خاطر نشان کرد: هرگونه شب زنده داری تحت هر عنوانی که مانع از زمان استراحت کشتی گیران باشد خوب نیست و کشتی گیران باید همان طوری که تمرینات منظمی دارند خواب و تغذیه مرتب و مناسبی داشته باشند.
 
کارشناس با سابقه کشتی از مجید ترکان به عنوان نمونه ای شاخص در جهان کشتی یاد کرد که در همه اردوها و مسابقات توجه ویژه ای به زمان استراحت و خواب خودش داشت و می گوید: متأسفانه مرور فنون یا تمرین مرور فن در تمرینات کشتی گیران کم شده و همین امر باعث فقر اجرای فنون اصیل ایرانی در حین مسابقات است.
 
همچنین تمرینات کشتی فرنگی هم چون فنون بنداز خیلی کم شده که باید این اصل مورد توجه قرار گیرد. وی با انتقاد شدید از روش بدنسازی کشتی گیران گفت: بسیاری از قهرمانان ما تصور می کنند بدنسازی یعنی زیباسازی و پرورش اندام که این تفکر غلط است چرا که بدن کند و تنبل می شود و از چابکی بدن می کاهد لذا اصول بدنسازی باید بر پایه قدرت بدنی مناسب به همراه انعطاف بدنی باشد و در کلاس آمادگی جسمانی کشتی گیران از وجود مربیان دوومیدانی و ژیمناستیک و دکتر تغذیه استفاده شود.
 
رئیس پیشین هیئت کشتی لارستان به آشنایی مربیان و کشتی گیران نسبت به قوانین داوری، جدول مسابقات تأکید و اظهار داشت: وزن کم کردن های غیرعلمی موجب نابودی و سلامتی کشتی گیران می شود. برای نونهالان و نوجوانان کاهش وزن موجب صدمات جبران ناپذیری می شود و عمر قهرمانی ورزشکاران را کاهش می دهد.
 
این پیشکسوت کشتی خاطر نشان کرد: باید در روش تمرینات و نرمش ها به حرکات اصلاحی توجه شود. تمرینات و نرمش های سنتی بدون رعایت اصول باعث آسیب دیدگی نونهالان و نوجوانان می شود.
 
مشاور عالی هیئت کشتی لارستان با انتقاد شدید از تمرینات مختلط گروه های سنی پایه در کشتی تصریح کرد: این روش اشتباهی است؛ مگر می شود تمرینات کشتی و بدنسازی خردسالان، نونهالان و نوجوانان و جوانان یکسان باشد. این کلاس ها باید جداگانه و طبق اصول خاصی برگزار شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: