تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
از تخریب یکی از بناهای تاریخی لارستان جلوگیری شود
5 فروردين 1399   20:29:49 |   > 
از تخریب یکی از بناهای تاریخی لارستان جلوگیری شود

مدرسه فردوسی سابق یا به قول لاری ها مدرسه زیر بانک، در شهرقدیم لار محله آب فروشان مجاور ضلع شمالی بازار قیصریه و رو به روی برکه آب فروشان واقع شده است.

این خانه که زمانی یکی از سه کاخ زیبا و بزرگ قدیم لار محسوب می شده، و اغلب، صاحب منصبان حکومتی در آن زندگی می کرده اند، خانه ای است چهار فصل و یکی از بزرگترین منازل تاریخی لارستان که با معماری کم نظیری سال های متمادی است با قهر طبیعت دست وپنجه نرم می کند.
 
این خانه در واقع یکی از اولین مدارس لارستان نیز محسوب می شود  و بعدها به  دبیرستان صحبت لاری تغییر نام داده است.
 
این خانه مدتی نیز دادگاه لارستان بود و در دهه اول ماه محرم محل ختم دسته جات حیدری و نعمتی بوده است و مردم لارستان خاطرات اجتماعی، فرهنگی، مذهبی زیادی از این مکان دارند.
 
این مکان تاریخی که هم اکنون در تملک خصوصی است سال های متمادی است که مورد توجه مسئولین ذی ربط شهر و شهرستان نبوده است؛ اما با توجه به اینکه در بهترین مکان شهر واقع شده است در صورت تعمیر ومرمت می تواند یکی از مراکز مهم گردشگری لار باشد.
 
انجمن دوست داران میراث فرهنگی لارستان،  تشکل لارستان بیدار ومیراث دوستان از مسئولین ذی ربط و مالکین این خانه درخواست دارند که در جهت حفظ این بنا اقدام نمایند و مبادا این خانه نیز همانند سایر خانه های تاریخی تخریب و اثری از آن باقی نماند: چرا که ایندگان ما را در قبال حفظ میراث فرهنگی لارستان مسئول خواهند دانست.
 
با سپاس از بذل توجه مردم و مسئولان دوستدار میراث فرهنگی لارستان
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: