تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
در هیچ سند معتبر و غیر معتبر تاریخی از زبان لارستانی با عنوان  اچمی یاد نشده است
13 فروردين 1399   23:59:57 |  شهرستانها > لارستان
در هیچ سند معتبر و غیر معتبر تاریخی از زبان لارستانی با عنوان اچمی یاد نشده است

در پی نمایش مسابقه «ایران» در شبکه اول سیما و نسبت دادن زبان مردم «خنج» به واژه جعلی (اچمی) و واکنش جمعی از فعالان فرهنگی اجتماعی و شهروندان به این موضوع؛ شورای اسلامی شهر لار طی نامه به رئیس صدا و سیما خواستار اصلاح و بازنگری به این موضوع شد. متن نامه به شرح زیر است.

بسمه تعالی
 جناب آقای  دکتر علی‌عسگری
 ریاست محترم سازمان صداو سیما
 
با سلام و احترام
با عرض تبریک عیدباستانی نوروز و آرزوی سلامتی و سربلندی خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛ به استحضار می رساند چندی پیش در برنامه ای که در شبکه یک سیما با عنوان "مسابقه ایران" پخش شده است، از "زبان لارستانی" با عنوان مجعول" گویش َاچُمی" یاد شده است. این اصطلاح که گاه توسط غیر لارستانی ها, دراغلب کشورهای حاشیه ی خلیج فارس به کار می رود و در میان عوام نیز کم و بیش رسوخ کرده است، هیچ پیشینه ی قابل استنادی ندارد و در هیچ سند معتبر و غیر معتبر تاریخی از "زبان لارستانی" به این نام یاد نشده است.
 
 ضمن اینکه استفاده از یک (فعل اَچُم به معنی می رویم) برای معرفی یک زبان سابقه ندارد.
بر اهل زبان و ادب پوشیده نیست که زبان لارستانی از جمله قدیمی ترین زبان های بازمانده از زبان فارسی میانه ( پهلوی) محسوب می شود و حفظ این میراث معنوی و جلوگیری از تحریف آن وظیفه ی اهل زبان و ادب فارسی است.
 
باتوجه به اینکه پخش این موضوع از رسانه ملی ،اخیرأ موجی از انتقاد واعتراض در فضای مجازی و اجتماعات مردمی ایجاد کرده است خواهشمند است به نحو صلاحدید دستور فرمایید در اصلاح و بازنگری نسبت به این موضوع در همان برنامه ی صدا و سیما اقدام لازم بعمل آید.
 
سیدعبدالمهدی میرپور
رئيس شوراي اسلامي شهر لار

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: