تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
استاد دانشگاه: تنوع نامزدها بهترین راهکار افزایش مشارکت انتخاباتی است
13 اسفند 1399   23:39:20 |  اجتماعی > 
استاد دانشگاه: تنوع نامزدها بهترین راهکار افزایش مشارکت انتخاباتی است

لارستان- ایرنا- استاد دانشگاه‌های شیراز و لارستان معتقد است که تنوع و تکثر نامزدها و حضور افراد با تفکرات مختلف از همه جناح‌های سیاسی بهترین راهکار برای افزایش میزان مشارکت مردم در عرصه انتخابات است.

کاظم رحیمی نژاد در مصاحبه خود با ایرنا بیان کرد:‌ این واقعیت را باید پذیرفت که یکی از موانع جدی تحقق نیافتن حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای نبود تنوع نامزدها خواهد بود.
 
وی ادامه داد:جو عمومی جامعه و همچنین تحلیل ها و اظهارات عده ای از سیاسیون از جناح های مختلف سیاسی و البته شواهدی که بر اساس نظرسنجی ها در برخی رسانه های معتبر آمده، متاسفانه تاکنون بیانگر احتمال حضور کمرنگ مردم در پای صندوق های رای است و برخی ها حتی مواجه شدن و پرداختن به این مقوله هم برایشان تا حدودی سنگین است؛این وضعیت اگرچه تلاش و خواست دشمن و مخالفان به این نظام و انقلاب است اما بدانیم و مراقب باشیم که ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنیم و راه حضور حداکثری مردم و دلسوزان به انقلاب را باید بیش از پیش در این عرصه حساس سیاسی فراهم کرد.
 
وی گفت: البته در کنار این چالش اساسی باید به برخی نارضایتی های عمومی از وضعیت معیشت و اقتصاد مردم و حتی موضوع کرونا که خود می تواند مانعی دیگر در آوردن مردم پای صندوق رای باشد نیز اشاره کرد.
 
رحیمی نژاد معتقد است که نمی توان هم قائل به مشارکت بالای مردم باشیم و خواستار گرم کردن تنور انتخابات اما از سوی دیگر با رد صلاحیت های گسترده آن هم از یک طیف و یا گروه سیاسی و تایید حضور افراد غیرشاخص عملا این امکان و فرصت حضور مردم در عرصه انتخابات را گرفت.
 
او می گوید: من که اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب دارم و می می خواهم بر تعیین سرنوشت خودم نیز نقش داشته باشم باید این اطمینان در درونم حاصل شود که بر اساس یک رقابت سالم و همچنین قدرت تشخیص و انتخاب از میان نامزدهای متعدد بتوانم به این هدف والای خود برسم.
 
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی، عربی و انگلیسی دانشگاه فرهنگیان استان فارس گفت: باید شرایط لازم برای حضور حداکثری مردم از سوی مسئولان و متولیان امر در ابعاد مختلف فراهم شود و به گونه ای نباشد و یا این ذهنیت در درون مردم ایجاد شود که رای  آنها تاثیری در سرنوشت و اضاع سیاسی ندارد.
 
اوهمچنین به شکل و محتوای انقلاب یعنی جمهویت و اسلامیت آن اشاره کرد و گفت:‌مبنای انقلاب اسلامی بویژه جمهوریت نظام بر پایه همین مشارکت و تصمیم سازی مردم و نقش آنها بر سرنوشت خودشان استوار است.
 
وی گفت: امام خمینی (ره) در تشکیل حکومت خود بر این اصل تاکید می کردند و تایید دولت را منوط به حضور و خواست مردم می دانستند و پس از پیروزی انقلاب در۱۲ فروردین سال ۵۸ نیز با برگزاری رفراندوم که همه مردم از هر گروه و سلیقه و دیدگاهی نیز قدرت انتخاب داشتند، تایید نظام جمهوری اسلامی را نیز مشروط به خواست عمومی جامعه بیان کردند.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد:‌انتخابات در بسیاری از جوامع و کشورهای مدعی دموکراسی همواره یکی از ارکان اساسی و مترقی ترین عامل و راهبرد در تحکیم پایه های قدرت و مشروعیت نظام سیاسی و همچنین غلبه بر مشکلات داخی آنها محسوب می شود.
 
وی همچنین به موضوع خلاء محسوس احزاب و تحزب گرایی در ایران و استان فارس اشاره کرد و گفت: بپذیریم که تحزب واقعی در ایران وجود ندارد و برخی تحرکات در گروه ها و جریان های مختلف سیاسی چندان سنخیتی با حزب و جایگاه واقعی آن ندارد؛در حقیقت حزب بازی ها و جناح بازی ها با تحزب واقعی تفاوت فاحش دارد.
 
رحیمی نژاد گفت: هر چه انتخابات به سمت تشکیلات و ایجاد احزاب واقعی پیش برود کمتر شاهد بروز چالش ها و آسیب های فراروی عرصه انتخابات خواهیم بود.
 
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در  ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
 
لینک در ایرنا:
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: