تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
واکسینه شدن بیماران تالاسمی در لارستان در برابر ویروس کرونا
21 ارديبهشت 1400   21:40:14 |  شهرستانها > لارستان
واکسینه شدن بیماران تالاسمی در لارستان در برابر ویروس کرونا

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان در مورد واکسناسیون تالاسمی ها در برابر کرونا گفت: تمام بیمارانِ تالاسمیِ متقاضی و واجدِ شرایطِ واکسن، در یک ماه اخیر، با توجه به سهمیه اختصاص داده شده از طرف وزارت برای مقابله با کرونا واکسینه شده اند.

به گزارش عصرنامه لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی لارستان، برای آشنایی بیشتر با این بیماری و خدمات ارائه شده برای تالاسمی ها در مراکز زیرمجموعه ی دانشکده علوم پزشکی لارستان، به سراغ «دکتر امین والی پور»، معاون درمان این دانشکده و «آزیتا باقرپور» سرپرستار بخش تالاسمی و هموفیلی بیمارستان امام رضا(ع) لار رفته ایم که در ادامه می خوانید:

 

دکتر امین والی پور در مورد تعداد مبتلایان تالاسمی در لارستان و خنج اظهار کرد: تعداد مبتلایان در بیمارستان لار، ۱۳۴ و در بیمارستان خنج ۲۶ نفر است.

 

وی افزود: در لار یک مرکز تالاسمی داریم که در کنار مرکز انتقال خون لارستان مستقر است.

 

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان در مورد خدماتی که برای این بیماران ارائه می شود گفت: خدماتی که برای بیماران تالاسمی ارائه می شود به صورت بسته های خدماتی است که از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

 

دکتر والی پور خاطرنشان کرد: این خدمات برای بیماران به صورت رایگان ارائه می شود و شامل داروها، تزریق خون، آزمایش های دوره ای، مشاوره های ضروری، شنوایی سنجی، اکو، مشاوره قلب و غدد، ویزیت متخصص و فوق تخصص، ویزیت روزانه توسط متخصص اطفال و خدمات دندان پزشکی تا سقف ۷۰۰ هزار تومان می شود که به صورت رایگان در درمانگاه هاشمی زاده انجام می شود.

 

وی در مورد واکسناسیون تالاسمی ها در برابر کرونا گفت: تمام بیمارانِ تالاسمیِ متقاضی و واجدِ شرایطِ واکسن، در یک ماه اخیر، با توجه به سهمیه اختصاص داده شده از طرف وزارت برای مقابله با کرونا واکسینه شده اند.

 

در ادامه، «آزیتا باقرپور»، سرپرستار بخش تالاسمی و هموفیلی بیمارستان امام رضا (ع) لار نیز اظهار کرد: بیماران تالاسمی (بیماران بتاتالاسمی) هر دو تا سه هفته یک بار، به تزریق خون نیاز دارند؛ در نتیجه، خون هایی که می گیرند بار آهن بدن شان زیاد می شود؛ بنابراین، به داروهای آهن زدا نیاز دارند که این داروها به صورت تزریقی یا خوراکی و در برخی از افراد هم به صورت ترکیبی است، یعنی تزریقی و خوراکی باهم استفاده می شود.

 

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که این بیماران به دلیل شیوع کرونا دارند این است که اهداکنندگان خون کاهش پیدا کرده اند.

 

سرپرستار بخش تالاسمی و هموفیلی بیمارستان امام رضا (ع) لار خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می کنم اصلا نگران انتقال بیماری در سازمان انتقال خون لارستان نباشند، چون بارها دیده ام که تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند؛ بنابراین، احتمال امکان انتقال ویروس وجود ندارد.

 

باقرپور تصریح کرد: امروزه، به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی، بیماران تالاسمی توانایی بیشتری پیدا کرده اند، بیشتر آن ها می توانند یک زندگی نرمال از نظر شغلی، اجتماعی، تحصیلی و ازدواج داشته باشند و گاهی اوقات توانسته اند به رده های بالاتری نیز دست پیدا کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: از مردم خواهش می کنم که به دید یک بیمار به تالاسمی ها نگاه نکنند، ما تالاسمی هایی را داریم که ازدواج کرده اند و فرزندان سالمی دارند، به شرط اینکه شخص مبتلا به تالاسمی ماژور با شخص سالمی که ژن نهفته تالاسمی ندارد ازدواج کند.

 

سرپرستار بخش تالاسمی و هموفیلی بیمارستان امام رضا(ع) افزود: برخی از تالاسمی ها هم ترجیح داده اند که با یک شخص مبتلا به تالاسمی ازدواج کنند که همدرد باشند؛ این افراد معممولا قید فرزند داشتن را می زنند، چون اگر فرزندی به دنیا بیاورند فرزندشان تالاسمی ماژور است.


کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: