تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
مرمت بناهای تاریخی، راهی برای رونق گردشگری است
8 آبان 1400   15:17:34 |  شهرستانها > لارستان
مرمت بناهای تاریخی، راهی برای رونق گردشگری است

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان از تعدادی طرح‌های بازآفرینی و مرمتی میراث فرهنگی شهر لار بازدید کرد.

به گزارش عصرنامه لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه لارستان، جلیل حسنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان به همراه احمد دلاور معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه لارستان و نواز شریفی سرپرست شهرداری لار از تعدادی طرح های بازآفرینی و مرمتی و آثار تاریخی شهر لار بازدید کرد.
 
فرماندار ابتدا به کاروانسرای نو واقع در شهرقدیم لار رفت. هم اکنون ورودی کاروانسرا در حال مرمت می باشد و در ادامه قرار است کف سازی، کانال تاسیسات، تعویض ازاره های فرسوده، تعمیرات گچبری های موجود، تعمیر درب های چوبی و غیره این محل تاریخی اجرا گردد که در حال حاضر ۲ میلیارد ریال برای آن تامین هزینه شده است.
 
فرماندار در ادامه به کاروانسرای گلشن و موغلی شهر لار نیز رفت و از نزدیک مشکلات این کاروانسراهای قدیمی را مورد بررسی قرار داد.
 
گفتنی است در این کاروانسراها بیش از ۱۰۰ حجره وجود دارد. فرماندار سپس از محل اجرای سنگ فرش کنارگذر مسجد فضل الله خانی شهر لار نیز دیدن کرد. این طرح توسط مغازه داران اطراف مسجد فضل الله خانی با اعتباری حدود 150 میلیون تومان سنگ فرش شده است.
 
وی سپس از خانه قدیمی حق دوست نیز که قرار است بزودی ساختمان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لارستان شود، هم بازدید کرد.
 
این خانه تاریخی هم اکنون در حال مرمت و بازسازی است و برای آن ۲ میلیارد ریال هزینه شده است و ۲۰۰ مترمربع مساحت و ۷۰ متر مربع زیربنا دارد.
 
فرماندار همچنین از اطراف بازار قیصریه هم بازدید کرد. هم اکنون تعمیر و مرمت گنبدهای راسته شمالی بازار و تعویض کاهگل های فرسوده و اجرای آبچک ضلع غربی بازار در حال انجام است و تاکنون برای آن بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شده است و قرار است در ادامه راسته های اصلی و شرقی بازار نیز مرمت گردد و قرار است مغازه داران نیز در این کار مشارکت نمایند.
 
جلیل حسنی در ادامه همچنین از حمام قدیمی میر و پشت بازار قیصریه نیز بازدید نمود. در حاشیه این بازدید فرماندار ویژه لارستان در سخنانی با بیان اینکه بناها و بافت های تاریخی، فرهنگ و ارتباط با فرهنگ های دور و اعتقادات دینی گذشتگان و سرزمین مان است و مرمت، زنده سازی تمام این ارزش ها و دانش ها می باشد؛ تاکید کرد: مرمت بناها و بافت های تاریخی، بیان کننده گذشته پر افتخار معماری و شهرسازی یک منطقه است.
 
حسنی اظهار کرد: علاوه بر توجه به فراهم کردن زیرساخت ها، تلاش و پیگیری برای مرمت آثار تاریخی و ثبت ملی و جهانی برخی از آن ها، برنامه مهم و اولویت دار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برای حفظ این میراث به‌جای مانده و استفاده حداکثری از آنها برای کمک به رونق اقتصادی و گردشگری این منطقه باشد.
 
به گزارش روابط عمومی معاونت استانداری و فرمانداری ویژه لارستان، در این بازدید همچنین ابراهیم کیان سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لارستان و مصطفی عزمی مدیر دفتر تسهیل گری ایراهستان و مجری مرمت کاروانسرای نو نیز حضور داشتند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: