تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
خشکسالی؛ مهمترین خطر پیش‌روی کوچکترین قوچ دنیا
16 آذر 1400   08:46:06 |  شهرستانها > لارستان
خشکسالی؛ مهمترین خطر پیش‌روی کوچکترین قوچ دنیا

رییس محیط زیست لارستان با اشاره به خطراتی که قوچ لارستان به عنوان کوچکترین قوچ دنیا تهدید می‌کند، گفت: یکی از مشکلات و تهدیدات تمامی حیات وحش استان به ویژه قوچ لارستان خشکسالی است که متأسفانه مشکلاتی را در تأمین علوفه و منابع آب برای این گونه از حیات وحش به وجود آورده است.

به گزارش عصرنامه لارستان به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان خدانظر انصاری با اشاره به وسعت گسترده تحت پوشش محیط زیست لارستان اظهار داشت: در لارستان ۵ پاسگاه محیط بانی وجود دارد و در مجموع ۱۰ محیط‌ بان در لارستان به خدمت مشغولند.

 

وی با بیان اینکه یکی از این مناطق مهم حفاظت‌شده هرمود است، افزود: این منطقه در ۴۰ کیلومتری شرق لارستان در جنوب شرق فارس و جنوب رشته‌کوه‌های زاگرس و در مرز فارس و هرمزگان قرارگرفته است.

 

این مسئول تصریح کرد: این منطقه به علت شرایط اکولوژیکی و اقلیمی گرم و خشک، گونه‌های گیاهی و جانوری خاص مناطق گرمسیری همچون قوچ لارستان، جبیر، کل و بز و سایر حیات وحش دیگر شامل پلنگ، گرگ، گربه های وحشی، کاراکالی و جنگلی، خرس سیاه و پرندگان شکاری، هو بره، کبک، تیهوو، و غیره و… در این منطقه پیدا می‌شود.

 

رییس اداره محیط زیست لارستان گفت: کوچک‌ترین قوچ دنیا نیز در هرمود لارستان زندگی می‌کند که در سال ۵۳ به علت اهمیت حضور این‌گونه حدود ۲۰۰ هزار هکتار از منطقه به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت.

 

وی بیان کرد: این نوع قوچ فقط در هرمود لارستان یافت می‌شود و در دامنه کوه‌های کم ارتفاع زیست می‌کند و جفت‌گیری آن نیز از اوایل مهرماه آغاز شده و تا فروردین‌ماه نیز زایمان می‌کند و جزو گونه‌های بومی محسوب می‌شود و دارای وزنی حدود ۴۰ کیلوگرم است و شاخ‌های آن نیز بیش از ۷۵ سانتیمتر نیست.

 

انصاری با اشاره به اینکه در جریان سرشماری پاییزه سال ۱۳۹۹ تعداد یک هزار و ۱۱۹ رأس قوچ لارستان، در این منطقه مشاهده شده است، بیان کرد: این گونه یکی از گونه‌های بی نظیر و منحصر به فرد استان فارس است که متأسفانه به دلیل برخی از مشکلات در خطر انقراض است و باید برای حمایت از آن دست به کار شد البته می‌توان از این منطقه به عنوان یک منطقه خاص برای جذب گردشگر استفاده کرد.

 

رییس اداره محیط زیست لارستان ادامه داد: اگر کسی در کل دنیا بخواهد کوچک‌ترین قوچ جهان را ببیند باید به منطقه هرمود لارستان بیاید و غیر از منطقه مذکور قوچ مینیاتوری را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان مشاهده کرد.

 

انصاری درباره گونه در خطر انقراض قوچ مینیاتوری و تهدیدهای آن عناون کرد: این قوچ، کوچک‌ترین قوچ دنیا و بومی ایران است و بیشتر در نواحی جنوبی کشور از جمله فارس و هرمزگان دیده می‌شود البته باید به این نکته توجه داشت که جمعیت قابل توجهی از این گونه در منطقه لارستان است.

 

رییس محیط زیست لارستان با اشاره به خطراتی که این گونه را تهدید می‌کند، توضیح داد: یکی از مشکلات و تهدیدات تمامی حیات وحش استان به ویژه قوچ لارستان خشکسالی است که متأسفانه مشکلاتی را در تأمین علوفه و منابع آب برای این گونه از حیات وحش به وجود آورده است.

 

وی یاداور شد: در یکسال اخیر حدود ۳۰ تن یونجه به همراه ۴ آبشخور ۱۴۰ هزار لیتری، ۶۰ هزار لیتری و ۴۵ هزار لیتری توسط خیرین به منطقه حفاظت شده هرمود ارسال شده است.

 

انصاری در پایان خواستار برق رسانی، آب رسانی، نصب دکل تلفن همراه و افزایش سیستم نقلیه موتوری و خودرویی، جاده دسترسی و غیره برای پاسگاه های محیط بانی لارستان شد.


کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به عصرنامه لارستان :: صفحه نخست می باشد.

آدرس: